Wskazówki dla rodziców:

1. Rozmawiaj z dzieckiem o jego ewentualnych niepokojach lub wątpliwościach związanych z powrotem do szkoły. Uważnie słuchaj i okazuj zrozumienie nawet jeśli problemy dziecka wydają się Tobie nieistotne czy też błahe. Zaakceptuj trudne myśli i emocje dziecka, zapewnij go o swoim wsparciu, Bądź otwarty i zapytaj swoje dziecko jak możesz mu pomóc. Pokaż sposoby radzenia sobie z lękiem.

2. Postaraj się szukać odpowiedniego balansu pomiędzy wyrozumiałością a stanowczością. Jeżeli dziecko ma problem z wyjściem z domu do szkoły niekoniecznie robi to by Ciebie zdenerwować. Staraj się pomóc mu nie koncentrować się na negatywach, a pokazuj pozytywy powrotu do szkoły. Możesz stworzyć z dzieckiem listę dobrych rzeczy, jakie mogą je spotkać w szkole.

3. Pamiętaj o zdolnościach, zaletach i osiągnięciach swojego dziecka- podkreślaj je i ich rolę w powrocie do szkoły. Zróbcie listę pozytywnych rzeczy, które można rozwijać. Doceniaj małe kroki, chwal za pokonywanie trudności. Daj dziecku czas na przystosowanie się do powrotu do szkoły, nie popędzaj go.

4. Dbaj o siebie i buduj atmosferę wsparcia z nauczycielami( im też jest ciężko). Gracie razem do jednej bramki, a nie w przeciwnych drużynach. Dzieci potrzebują szczęśliwych, wypoczętych rodziców. Pamiętaj, swoją postawą wobec nauczycieli i powrotu do szkoły modelujesz zachowanie dziecka.

5. Zgłoś się do specjalisty (np. pedagog, psycholog itd.), jeśli silne objawy kryzysu utrzymują się u dziecka ponad miesiąc. Specjalista nie będzie Cię oceniał ani Twoich umiejętności rodzicielskich jedynie może zasugerować jakąś zmianę. W szczególności zaniepokoić powinny Cię: brak odczuwania radości, silna drażliwość, mocne wahania nastroju, zaburzenia snu i apetytu, utrata pasji i zainteresowania, paniczne unikanie tematu powrotu do szkoły.

Wskazówki dla nauczycieli:

1. Przygotuj się na różnorodność, gdyż każda osoba inaczej reaguje na sytuacje kryzysowe i ma do tego prawo. Część uczniów będzie zadowolona z powrotu do szkoły, a niektórzy uznają to za trudną sytuację bo zostali wyrwani ze strefy komfortu. W czasie izolacji u niektórych uczniów nasilił się lęk przed kontaktami z innymi ludźmi. Potraktuj każdego ucznia indywidualnie i nie porównuj uczniów między sobą.

2. Akceptuj kryzysy i staraj się dla każdego dziecka znaleźć odpowiednie metody redukcji napięcia. Weź pod uwagę fakt, że powrót do szkoły może się wiązać z psychicznymi trudnościami – nie lekceważ ich.

3. Zacznij od integracji grupy. Podczas nauczania zdalnego mogła się zmienić struktura społeczna Twojej klasy. Powrót do szkoły wcale nie oznacza, że będzie tak jak wcześniej. Na realizację programu nauczania, rozliczenia nauki online i zadawanie prac domowych będzie czas później. Teraz porozmawiaj z uczniami o tym czego nauczyli się o sobie w tym czasie. Stwórz z nimi listę pozytywnych rzeczy, które dalej można rozwijać.

4. Merytoryczne treści wprowadzaj powoli. Stawiaj wymagania (adekwatnie, indywidualnie), ale rób to elastycznie – jeśli sytuacja tego wymaga chwilowo zwolnij ucznia z odpowiedzi, zamieniaj odpowiedzi ustne na pisemne i odwrotnie.  Pamiętaj, uczniowie wiedzą o czekających ich egzaminach a codzienne przypominanie im o tym wcale nie pomaga w redukcji stresu.

5. Zadbaj o siebie. Dorosłym też jest trudno. To, że jesteś nauczycielem nie oznacza, że musisz być niezniszczalny. Wspieraj rodziców – w miarę możliwości zorganizuj spotkanie z rodzicami na temat zmian jakie zaszły zarówno w dzieciach jak i dorosłych, a także o samopoczuciu.

Wskazówki dla uczniów:

1. Nie obwiniaj się za to, że możesz mieć trudności w powrocie do szkoły. Przygotuj się na to, że powrót może okazać się nie taki jak sobie wyobrażasz. Rok w życiu każdego człowieka to długo, mogło zajść wiele zmian w życiu Twoim, Twoich kolegów i nauczycieli, dlatego  będziesz potrzebował czasu by się do tego przyzwyczaić.

2. Jeśli czujesz złość, smutek albo rozczarowanie pamiętaj to są emocje, które towarzyszą każdemu – masz do tego prawo. Dzięki tym emocjom możesz zorientować, się czego się boisz a co jest dla Ciebie dobre.

3. Mów zaufanemu dorosłemu o swoich niepokojach i wątpliwościach związanych z powrotem do szkoły. Rodzice i nauczyciele są po to by Cię zrozumieć i Ci pomóc.

4.  Staraj się zrozumieć i tolerować innych. Część Twoich koleżanek i kolegów może mieć trudności w powrocie do szkoły, ponieważ być może zmienili się podczas zdalnego nauczania, mają inne od Ciebie opinie o obecnej sytuacji. Każdy ma prawo być sobą i być przyjęty w grupie. Ty także masz prawo być sobą oraz oczekiwać akceptacji i zrozumienia od innych.